55-årige Kirsten Savnik opdagede Finanskompetencepuljen og mulighederne for at komme på gratis kurser. Siden har hun været på adskillige kursusforløb og kommer altid hjem med fornyet energi.
55-årige Kirsten: “Jeg er altid helt høj, når jeg kommer hjem fra et kursus”
Kirsten Savnik har gennem hele sin karriere styrket sine faglige kompetencer med efteruddannelse og gør det fortsat som erfaren medarbejder. For som hun siger: “Det giver mig et sjovere arbejdsliv.”
Kunderådgiver Kirsten Savnik skal snart afsted på kursus. Igen. Det er hun mindst én - og ofte to - gange om året. Denne gang skal hun lære mere om: “Den excellente kunderelation i en digital hverdag,” som kursets titel lyder.
Nye tider og den teknologiske udvikling kræver nye kompetencer.
“Vi lever jo i en foranderlig verden, hvor der løbende sker ændringer. Teknologien gør ofte vores verden lettere, men betyder også at der jævnligt er ny viden, vi skal tilegne os,” som Kirsten Savnik siger.
At udvikle sig har altid været naturligt for 55-årige Kirsten Savnik, der er kunderådgiver hos Sparekassen Sjælland-Fyn i Holbæk. Hun har mange år brugt tid på frivilligt arbejde som tjenestehundefører i Beredskabet og går i dag på jagt. Det giver glæde og oplevelser. Det gør det også, når hun i sit virke som bankrådgiver vælger at vende sig ud mod verden og tage på kurser.
“Jeg bliver dygtiggjort rent fagligt, men jeg får også mere overskud og energi og bliver mere glad og tilfreds. Det at jeg bliver en dygtigere rådgiver, betyder simpelthen, at mit arbejde bliver sjovere,” siger hun.
Lærer sig selv at kende
Kirsten Savnik har arbejdet i Sparekassen Sjælland-Fyn i 17 år og primært rådgivet privatkunder. Hvert år deltager hun i kurser - som regel både forår og efterår.
Kirsten Savnik har de seneste 3-4 år deltaget i mange kurser gennem Finanskompetencepuljen. Flere af dem har handlet om personlig udvikling.
“For mig handler det at tage på kurser også om at lære sig selv godt at kende og blive bedre til at håndtere forskellige situationer i hverdagen,” siger hun og fortæller om et kursus i salgspsykologi, hun har været på.
“Jeg lærte blandt andet, hvordan jeg skal agere og tale, hvis jeg eksempelvis sidder over for en introvert person. Jeg har lært at læse mine kunder bedre.”
En sjovere hverdag
Det seneste kursus, hun deltog i, handlede om ‘nudging.’ Det er - kort fortalt - at opfordre mennesker til at handle på bestemte måder, uden at være belærende. Det gav god og brugbar indsigt, synes Kirsten Savnik.
“Det var virkelig spændende at lære, hvordan man får folk til at gøre ting naturligt, så det bliver en del af deres hverdag og daglige rutine, eksempelvis at bruge håndsprit. Jeg bruger det også i forhold til, hvordan jeg kommunikerer til mine kunder - både mundtligt og skriftligt. Så de får følelsen af, at jeg rådgiver til deres bedste, og ikke bare vil sælge,” siger hun.
Der er stor opbakning til efteruddannelse på Kirsten Savniks arbejdsplads, og hun tager også på kurser indenfor områder, hun ikke arbejder direkte med til hverdag, eksempelvis hvidvask og compliance.
“Det er en fordel at få viden om, hvad kollegerne sidder med, og igen vil jeg sige, at nye input i det hele taget giver mig en hverdag med mere overskud. Jeg er altid helt høj, når jeg kommer hjem fra et kursus.”
En sidegevinst ved at tage på kursus er, at man møder en masse nye mennesker.
“Det er altid givende at høre, hvordan andres hverdag ser ud, både i banksektoren og andre steder. Man kan jo godt komme til at leve lidt i en bobbel til hverdag. Og så spejler vi os i hinanden. Jeg har i hvert fald fået bekræftet, at jeg er på en god arbejdsplads.”
Et gratis testmiljø
Man vælger selv, om man vil gå til eksamen i forbindelse med et kursus, fortæller Kirsten Savnik. Selv gør hun det.
“Det giver mig mulighed for at arbejde koncentreret med det, jeg har lært, og nogle gange involverer jeg også min leder. Til en eksamen kommer du nogle vigtige processer igennem og får arbejdet med dig selv.”
Kirsten Savnik opfordrer alle, der er lidt tøvende i forhold til efteruddannelse, til at begynde i det små.
“Start med at gå til nogle gå-hjem-møder i fællesskab med dine kolleger. Det giver også noget socialt. Har du mod på mere, kan du jo gå til din leder og spørge, om du kan komme på et kursus under Finanskompetencepuljen.”
Kurserne varer typisk 3-5 dage.
For Kirsten Savnik har det virket, at “lave aftaler med sig selv,” som hun siger.
“Du kan jo sige til dig selv, at du tager to gå-hjem-møder, og er det inspirerende, så tag springet og meld dig til et kursus. Se det som et gratis testmiljø. Det, der sker på kurset, bliver på kurset, så det er et godt sted at afprøve, om du er med vidensmæssigt. Og det er virkelig fedt at blive undervist af nogle, der har de specifikke kompetencer, du har brug for at udvikle.”
Livslang læring? Selvfølgelig
At man skal lære nyt hele livet er indlysende for Kirsten Savnik. Tempoet på arbejdsmarkedet betyder, at man har brug for at få opgraderet sine kompetencer jævnligt.
“Skal du have overskud i hverdagen, må du også optage læring, er min erfaring. For mig er livslang læring en naturlig del af at gå på arbejde, så jeg kommer til at tage på kurser, indtil jeg skal pensioneres.”
Hun peger også på, at det bestemt ikke er en ulempe, hvis man skal være attraktiv for nye arbejdsgivere.
“Hvis jeg af en eller anden årsag pludselig stod i en situation, hvor jeg skulle videre, så trækker det jo ikke i en negativ retning, at jeg løbende har udvidet mit kompetencefelt.”
Og så gør det ganske enkelt arbejdslivet sjovere at komme ud og dygtiggøre sig, fastslår Kirsten Savnik og opfordrer alle til at komme afsted.
“Du er nødt til selv at gøre noget, hvis tingene skal blive bedre, det har jeg lært i livet. Hvis man giver noget af sig selv og opsøger ny viden, så bliver man ikke bare bedre rustet til sit arbejde, man får det også sjovere.”
Få det bedste ud af din senkarriere